Podzemní stavby 2013

Ve dnech 22. - 24. dubna 2013 proběhl v Praze v hotelu Clarion 12. ročník mezinárodní konference věnované podzemnímu stavitelství pod názvem Podzemní stavby Praha 2013. Pořadatelem akce byla Česká tunelářská asociace pod záštitou Mezinárodní tunelářské asociace ITA-AITES. Jednalo se o největší českou tunelářskou konferenci, která je pravidelně pořádána každé tři roky. Cílem konference bylo seznámení se se zkušenostmi s přípravou a prováděním všech druhů podzemních staveb při použití jak konvenčních tak mechanizovaných způsobů ražby.

Navzdory dlouhodobě zhoršeným ekonomickým podmínkám se v České republice provádí a připravují významné podzemní stavby, z nichž některé jsou svým rozsahem i způsobem provádění mimořádné. Dokončuje se v současnosti největší tunelářská stavba - tunelový komplex Blanka na pražském městském okruhu s délkou tunelové části 5,5 km. V plné výstavbě se nachází prodloužení trasy V. A pražského metra, kde jsou nasazeny dva zeminové štíty průměru 6 m, které v součtu vyrazí přes 8 km traťových tunelů.

Intenzivně se připravují stavby železničních tunelů na III. a IV. železničním koridoru, z nichž nejvýznamnější jsou tunely Chotýčany (dl. 4810 m) a Ejpovice (dl. 4150 m). Výstavba posledně jmenovaného tunelu by měla být zahájena ještě v roce 2012. Mimořádnými výhledovými stavbami jsou trasa D pražského metra, nový zásobník zemního plynu a hlubinné úložiště radioaktivního odpadu. Na lepší časy pro tuneláře se také blýská ve Slovenské republice, kde probíhají soutěže na tunely na dálnici D1 (Visňové - dl. 7,5 km; Šibenik - 0,6 km; Čebrať - 2 km).

GEOtest, a.s. se akce zúčastnil v pozici stříbrného partnera konference. Do programu přednášených příspěvku byla zařazena přednáška Ing. Jiřího Pavlíka CSc. a Ing. Vita Černého pod názvem Geotechnický průzkum pro tramvajový tunel VMO Žabovřeská v Brně, která se zabývá ověřením vlastnostmi masivu brněnské vyvřeliny v prostoru Wilsonova kopce, ve kterém se projektuje ražba tunelu pro brněnskou tramvajovou dopravu v souvislosti s plánovanou výstavbou úseku silničního městského okruhu v úseku VMO Žabovřeská. Do posterové sekce a sborníku konference byl zařazen společný příspěvek Ing. Ruppa a Ing. Lossmanna (ze společnosti Arcadis), kteří připravili touto formou informaci o podobě monitoringu v průběhu výstavbu královopolských tunelů coby součásti úseku VMO Dobrovského v Brně pod názvem „Komplexní monitoring Královopolského tunelu v Brně".

Kolegové a obchodní přátelé firmy měli příležitost k setkání a k diskuzi s kolegy na stánku společnosti v sále věnované sponzorům konference.

Lze konstatovat, že i přes trvající útlum investičních příležitostí v podzemním stavitelství byla na konferenci prezentována celá řada příspěvků zajímavých a rozsáhlých stavebních projektů z celého světa i příspěvků, které se v teoretické rovině zabývaly aspekty podzemní výstavby, metodickými přístupy a tendencemi do budoucna.